Onze ondersteuning

Bij ons op school doen wij ons best om leerlingen en ouders/verzorgers de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. Hoe deze ondersteuning eruit kan zien, staat hieronder in het kort beschreven.

Leerlingondersteuning: we zien en horen elke leerling
Op het Amstelveen College hebben we aandacht voor je: elke leerlingen wordt gezien en gehoord. Er heerst een prettig leer- en werkklimaat en waar nodig word je ondersteund. Via het mentoraatsprogramma krijg je als leerling hulp bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en bij het ‘leren leren’. Tijdens het invest-uur kun jij je inschrijven voor een vak waarbij je extra hulp nodig hebt. Ook is er aandacht voor problemen als dyslexie of faalangst. Peer-mentoren zijn leerlingen uit de bovenbouw die leerlingen in de onderbouw ondersteunen. De school kent een uitgebreid ondersteuningsteam en roept waar nodig hulp in van buiten school.

Het ondersteuningsteam bestaat uit onze Begeleiders Passend Onderwijs, twee jongerenwerkers, een schoolmaatschappelijk werker en een jeugdarts van de GGD.

Op maat ondersteuning bieden we onder anderen in de vorm van:

  • Invest-uren, ondersteuningslessen voor leerlingen die dat nodig hebben
  • Huiswerkklas na lestijd waar in stilte huiswerk gemaakt kan worden
  • NT2-lessen, voor leerlingen die Nederlands niet als eerste taal hebben
  • Advies en coaching bij dyslexie en dyscalculie
  • Faalangsreductietraining en blokkade- en stresstraining
  • Trainingen sociale vaardigheden: Kanjertraining en Rots en Water


Vertrouwenspersoon, klachten en integriteit
 

Behandeling van klachten over schoolorganisatorische zaken, zoals bejegening, een beoordeling, begeleiding of de gang van zaken in de klas of in de school, worden door de leerling of ouder(s) eerst met de mentor besproken. Medewerkers die met ongewenst gedrag te maken krijgen, kunnen hiervoor bij hun leidinggevende terecht.
 

Daarnaast is het op ieder moment mogelijk om de vertrouwenscontactpersoon om advies te vragen.  

Vertrouwenscontactpersoon 
De vertrouwenscontactpersoon gaat met de melder in gesprek en zal hem/haar zo goed mogelijk begeleiden en adviseren. Ook heeft de vertrouwenscontactpersoon als taak om de melder te verwijzen naar de juiste instanties en informatie te geven over de te volgen procedure bij het indienen van een klacht. De vertrouwenscontactpersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van de melder. 

Het Amstelveen College heeft een interne vertrouwenscontactpersoon: 

Isabel Frias Amadori                    ifrias@amstelveencollege.nl 

Externe vertrouwenspersoon 
In sommige gevallen is er meer nodig dan een advies van de vertrouwenscontactpersoon. (Ouders/verzorgers van) leerlingen en medewerkers kunnen dan terecht bij de externe vertrouwenspersoon. Dit is een professional op het gebied van meldingen en klachten. De externe vertrouwenspersoon is niet werkzaam op school en onafhankelijk. De externe vertrouwenspersoon kan bijvoorbeeld bemiddelen tussen melder en aangeklaagde en kan helpen bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Ook kan de externe vertrouwenspersoon ondersteunen bij het zoeken naar gespecialiseerde hulpverlening. 

De externe vertrouwenspersoon van het Amstelveen College is: 

Alie Leutscher                             leutscher@devertrouwenspersoon.nl     088-1119900 

Klachten 
Als intern overleg niet leidt tot een oplossing dan kan een formele klacht worden ingediend. Het Amstelveen College kent een klachtenregeling die op de website is gepubliceerd, en die je hiernaast kunt bekijken. 

De school is voor de behandeling van formele klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). 

De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van de LKC neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl. 

Integriteitscode 
Van medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers, leden van de raad van toezicht en andere betrokkenen verwachten we dat zij zich gedragen volgens de vastgestelde integriteitscode 

Klokkenluidersregeling 
Ter bescherming van medewerkers of andere belanghebbenden die een misstand willen melden, is een klokkenluidersregeling vastgesteld.